Директор Дому Франка розповів про концепцію і значення пам’ятника Іванові Франку у Хорватії

Віллу у Ловрані, на якій у 1909 році відпочивав Іван Франко, відшукали Богдан Тихолоз з дружиною під час мандрівки до Хорватії.

Богдан Тихолоз, директор Львівського національного літературно-меморіального музею Івана Франка (Дім Франка, Музей), автор наукового обґрунтування концепції вшанування пам'яті Івана Франка у Хорватії, розповів про значення пам’ятного знаку, який встановили 22 жовтня у хорватському Ловран.

Нагадаємо, пам'ятник «Поет і Птах», присвячений Іванові Франку, відкрили у Хорватії 22 жовтня.

«Пам’ятний знак Іванові Франкові в Ловрані – це мрія, яка стала реальністю, завдяки діяльній підтримці багатьох небайдужих людей. Коли ми з дружиною, франкознавицею Наталею Тихолоз, мандруючи Хорватією, відшукали у густому саду неподалік від моря забуту віллу «Централь», де свого часу, далекого 1909 року, зупинявся Іван Франко, перебуваючи на лікуванні у Ловрані, ми одразу закохалися в це місце і замислилися про можливість меморіалізації постаті нашого патрона в цій чарівній локації», - розповів науковець.

Під час великої мандрівки виставки-лабіринту Музею «Franko from A to Z» восени 2019 р. країнами Європи (Угорщина, Австрія, Словенія, Хорватія), команда Дому Франка побувала і в Загребі, і вже тоді в розмовах з представниками Посольства України в Хорватії порушила цю тему.

Богдан Тихолоз зазначив, з ініціативою встановити пам’ятний знак Франка у Ловрані виступив Надзвичайний і Повноважний Посол України у Хорватії Василь Кирилич, який і домовився про це з місцевою владою. Ідею фінансово та організаційно підтримала Львівська обласна державна адміністрація в особі голови Максима Козицького та його заступника Івана Собка. У творчому діалозі зі скульпторами Володимиром і Василем Одрехівськими, славетними митцями з іменами загальноєвропейського значення, випрацювали концепцію меморіалу.

«Ми спільно вирішили відійти від пострадянських традицій помпезного монументалізму та натуралістичного копіювання подобизни письменника, схилившися до символічного, модерного, питомо європейського підходу до художнього вирішення творчого завдання. Тож замість чергового стандартного, «серійного» погруддя живу присутність Франка на узбережжі Адріатики тепер символізує елегантна, витончена скульптурна композиція «Поет і Птах», яка уособлює, з одного боку, втомлену, але не зломлену душу творця, який, змучений тяжкою хворобою, шукав заспокоєння і відновлення «у тихій, хорошій Ловрані», а з іншого, його високе поривання до нового творчого лету, візуалізоване в образі птаха надії, птаха мрії, птаха натхнення», - пояснив Богдан Тихолоз.

«Переконаний, що саме цієї пори надзвичайно важливо діяльно утверджувати престиж і статус української культури в Європі та у світі загалом. «Бо пора се великая єсть…», як писав Франко! Саме сьогодні, під час війни, треба активно користуватися інструментами культурної дипломатії задля нашої великої майбутньої Перемоги, а не лише з поваги до історичного минулого. І постать саме Івана Франка не тільки як письменника, а й як політика і політичного мислителя, творця модерної української ідентичності особливо прикметна й доречна. Культура – це також зброя у нашій боротьбі і арсенал цінностей, за які ми воюємо, а не лише скарбниця старожитностей. І культурний фронт також дуже важливий», - наголосив директор Дому Франка.

Він також додав, що мав нагоду спостерігати реакцію на пам’ятник звичайних людей, простих перехожих з різних країн, які повсякчас прогулюються по набережній Лунґомаре. Люди зупиняються, дивуються, оглядають, фотографують і фотографуються... Читають інформаційну таблицю, сканують QR-код – і дізнаються більше про Франка та Україну.

Переглядів: 2