Інформація щодо забезпечення норм безпеки праці на підприємствах автомобільного транспорту

Україна увійшла в десятку країн Європи з найбільшою смертність в дорожньо – транспортних пригодах. На дорогах щорічно гине 9 осіб на 100 тисяч населення. По статистиці за першу половину 2018 року в дорожньо – транспортних пригодах в Україні загинуло 1237 осіб.

Найбільш резонансними є ДТП внаслідок яких гине чи травмується велика кількість осіб під час перевезення пасажирів автобусами.

Поліцейськими зафіксовано понад 26 тисяч порушень правил перевезення пасажирів та дорожнього руху, які були допущені водіями автобусів. З них найпоширеніші: керування транспортом у стані алкогольно-наркотичного сп’яніння, створення аварійної обстановки, перевезення пасажирів понад встановлену кількість, порушення правил руху через залізничний переїзд, керування без необхідних документів, керування автобусами, які не пройшли обов’язковий технічний контроль, в уряді підготували проект постанови про посилення контролю швидкості на дорогах України.У Міністерстві інфраструктури заявили, що держава посилить контроль за ринком автобусних пасажирських перевезень, зокрема, буде вилучати старі і непридатні для транспортування людей автобуси.

А тому необхідно нагадати перевізникам наступне:

1) власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні забезпечувати їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони. Забороняється зберігання транспортних засобів у житлових зонах поза спеціально відведеними для цього майданчиками.

2) Згідно з ст. 30 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник, який здійснює перевезення пасажирів на договірних умовах, зобов'язаний забезпечувати проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв транспортних засобів.

Відповідно до спільного наказу Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства внутрішніх справ України від 31.03.2013 № 65/80 «Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів» щозмінному передрейсовому та післярейсовому медичним оглядам підлягають водії транспортних засобів підприємств, установ, організацій, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів.

Перевезення пасажирів водієм, який не пройшов щозмінного передрейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, тягне за собою накладення адміністративного штрафу в розмірі 510 грн. (ч.9 статті 1331 КУпАП).

3) Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 05.08.2008 №974 затверджено Порядок перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, який передбачає, що технічний стан колісного транспортного засобу (КТЗ) перевіряє персонал, який має відповідний рівень професійної кваліфікації щодо виконуваних робіт. Персонал, який перевіряє КТЗ, повинен знати особливості його конструкції. Водій відповідного КТЗ перевіряє технічний стан його складників та систем до виїзду на дорогу та у процесі виконання перевезень.

Перевізник визначає персонал, що перевіряє технічний стан транспортного засобу.

Крім цього, перевізники зобов'язані проводити обов'язковий технічний контроль транспортного засобу відповідно до Порядку проведення обов'язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, а саме: систем гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, двигуна та його системи, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища. Для автобусів він становить двічі на рік.

4) Особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв, порядок його обліку встановлено у Положенні про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженому наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 07.06.2010 № 340. Нормальна тривалість робочого часу водіїв не має перевищувати 40 год. на тиждень.

Якщо за умовами роботи не може бути додержано встановлену для водіїв щоденну (щотижневу) тривалість робочого часу, допускається запровадження підсумованого обліку робочого часу таким чином, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин. У разі підсумованого обліку робочого часу водія нормальна тривалість робочого дня (зміни) не може перевищувати 10 год.

5) Роботи, пов'язані з управлінням наземним транспортом, включено до Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, тому водії проходять щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних НПАОП. Пункт 1.3 розділу І Правил охорони праці на автомобільному транспорті (НПАОП 0.00-1.61-12) передбачає, що навчання і перевірка знань з питань охорони праці працівників, які організовують або здійснюють роботи на автомобільному транспорті, проводяться відповідно до вимог Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05).

Керуючись п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 водій транспортного засобу проходить щорічне спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Результат перевірки знань з питань охорони праці оформлюється протоколом засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці за формою згідно з додатком 1 (п. 3.13 НПАОП 0.00-4.12-05).

З водіями проводять інструктажі: з безпеки руху (вступний, первинний, передрейсовий (цільовий), періодичний (повторний), позаплановий (спеціальний), а також з питань охорони праці та протипожежні інструктажі:

- вступний: проводиться з водіями, які приймаються на постійну або тимчасову роботу, незалежно від їх стажу, кваліфікації, виду і особливостей перевезень, а також моделі КТЗ, на якому вони працюватимуть;

- первинний проводиться на робочому місці перед початком роботи з прийнятим за трудовим договором на підприємство водієм;

- передрейсовий (цільовий): проводиться перед виїздом на лінію (маршрут) з водіями КТЗ, які виконують перевезення груп дітей, направляються вперше на міжміські перевезення пасажирів чи вантажів, або залучаються до робити з подолання наслідків надзвичайних ситуацій або стихійних лих;

- періодичний (повторний): проводиться з метою систематичного й обов'язкового ознайомлення водіїв підприємства з інформацією щодо безпечної роботи на лінії (маршруті), а також при переході до роботи в осінньо-зимовий та весняно-літній періоди;

- позаплановий (спеціальний): проводиться з водіями підприємства в разі зафіксованого порушення Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, що могло стати причиною ДТП, появи небезпечних місць і ділянок на лінії (маршруті), можливості настання особливо складних метеорологічних чи дорожніх умов, а також при необхідності доведення до водіїв наказів, які надійшли від органів державної влади.

Відповідно до Правил пожежної безпеки для підприємств і організацій автомобільного транспорту України, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 21.01.2015 №11, працівники під час прийняття на роботу і за місцем праці повинні проходити вступні, первинні, повторні, позапланові та цільові інструктажі з питань пожежної безпеки.

 З метою зменшення кількості ДТП на дорогах суб'єкти господарювання, які здійснюють пасажирські перевезення, водії автотранспортних засобів мають дотримуватися вимог законодавства про автомобільний транспорт, правил дорожнього руху, безпеки перевезень пасажирів, порядку зберігання транспортних засобів, щоденного контролю за виїздом автобусів на маршрути, проходженням водіями медичного огляду, інструктажів та інше.

Переглядів: 182