Проект «Стимулювання міжсекторного партнерства влада-громада-бізнес в прикордонних містах Жовква та Яворів Львівської області з метою покращення умов розвитку МСП»
Міста, що досліджуються мають між собою багато спільного. І місто Жовква і місто Яворів є районними центрами, що знаходяться в прикордонній з Польщею території. Від міста Яворів до митного переходу Краківець – 26,3 км., від міста Жовква до переходу Рава-Руська – 40,7 км. За площею райони займають 6 % - Жовківський район та 7 % - Яворівський район від загальної площі Львівської області, за кількістю населення 4,4 та 5,0 % відповідно. Проте за економічною активністю райони значно поступаються іншим регіонам. Так за кількістю юридичних осіб становить лише 2,9 % від загальній кількості підприємств області в Жовківському районі та 3,4 % в Яворівському районі. За кількістю штатних працівників 2,6 та 3,2 % відповідно. Ще менша частка районів в обсягах реалізованої продукції на Львівщині – 1,6 та 2,5 % відповідно. Проте малі підприємства районів показують більшу активність. Частка малого підприємництва районів становить 4,0 % в Жовківському районі та 3,4 % в Яворівському районі, проте між районами існують значні розбіжності в структурі реалізації продукції малими підприємствами. Якщо в Жовківському районі сфера торгівлі та послуг значно перевищує середні показники по області – 62,5 % від загальних показників, то в Яворівському районі значну частку в 26,6 % займають промислові малі підприємства. Хоча Жовківський район має значну культурну та історичну спадщину, проте частка послуг для туристів значно поступається як середнім показникам по Львівщині так і Яворівському району.
Мета даного дослідження полягає в визначенні причин низького рівня економічної активності малого підприємства в обраних містах області, та підготовки рекомендацій стосовно покращення ситуації на рівні місцевих громад.
Згідно з результатами нового звіту Групи Світового банку Україна упродовж 2016 року поліпшила середовище регулювання бізнесу для місцевих підприємців завдяки впровадженню регуляторних реформ у восьми сферах. Незважаючи на це, у країні все ще залишаються значні проблеми, і підприємства надалі стикаються з регуляторними перешкодами у веденні бізнесу. Тому сьогодні Україна посідає в рейтингу 80 місце (81 в 2016 році) з серед 190 країн.
Автори звіту вказують на те, що компанії, які працюють в Україні, надалі стикаються з порівняно значними проблемами при отриманні дозволів на будівництво (140 місце), високими витратами на підключення до мережі електропостачання (130 місце), реєстрації прав власності (63 місце), захист інвесторів (70 місце у рейтингу), сплата податків (84 місце), ведення міжнародної торгівлі (115 місце), забезпечення виконання контрактів (81 місце) та на вирішення проблем неплатоспроможності (150 місце в рейтингу). Наприклад, забезпечення виконання контракту через суд все ще триває в Україні більше ніж рік (378 днів). А виконання всіх формальностей, необхідних для імпорту або експорту стандартного контейнера з товаром, триває до тижня – 168 годин для імпорту та 96 годин для експорту.
Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва у своїй щорічній інформаційній довідці про розвиток підприємництва визначила основні проблеми та перешкоди, що існують на шляху розвитку підприємництва:
- Обмеженість доступу суб’єктів господарювання до фінансових ресурсів. Необхідним є належне державне кредитування, державна гарантія комерційного кредитування, створення умов для раціонального банківського кредитування, розвиток кредитування за рахунок кредитних спілок тощо.
- Відсутність законодавчо встановленого механізму звільнення від сплати податків та загальнообов’язкових платежів на визначений короткотерміновий період для новостворених суб’єктів малого підприємництва.
- Недостатня державна інформаційна підтримка щодо започаткування і ведення власної справи. Необхідним є організація та проведення тренінгів, круглих столів, семінарів, навчальних програм тощо стосовно започаткування і ведення власної справи, впровадження нових методів управління господарською діяльністю, спілкування з контролюючими органами тощо.
На думку чиновників Державної служби покращанням загального бізнес-клімату у державі є поліпшення сфер державного регулювання господарської діяльності, які враховуються при здійсненні оцінки в рейтингу «Doing Business». Першочергового вирішення потребують такі проблеми: