Переваги децентралізації в освіті

Створення опорних шкіл, збільшення повноважень керівництва навчальних закладів, зміна форм навчання,  прозорість шкільних фінансів – ці та інші питання обговорювали  12 грудня у смт Веселому під час семінару-тренінгу "Ефективне управління освітою в ОТГ: Від створення органу управління освітою до реалізації плану оптимізації мережі шкіл".

Це вже третій семінар, який проводить департамент освіти і науки Запорізької ОДА за підтримки Програми "U-LEAD з Європою" спільно з експертами шведсько-українського проекту "Підтримка децентралізації в Україні".  Аналогічні заходи вже відбулись в Оріхові та Приморську. Ще один запланований на 18 грудня в с. Владимирському (Широківська ОТГ).

– Реформа освіти стосується кожного. І реформувати її будемо ми з вами, – зауважила керівник департаменту науки і освіти Запорізької ОДА Тетяна Озерова, звертаючись до присутніх понад 130 представників органів місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад, керівників закладів освіти, відділів освіти ОТГ і райдержадміністрацій Мелітопольського, Веселівського, Якимівського, Великобілозерського, Кам’янко-Дніпровського районів Запорізької області. – А починається все із законодавства.

Детально зупинилися на змінах у Законі України «Про освіту», структурі освітньої сфери, у теорії та на практиці розібралися з поняттям «опорна школа», визначивши її переваги для об’єднаної територіальної громади. Зупинилися на проблемі кадрового потенціалу та пошуку шляхів її вирішення.

– В ОТГ інші бюджетні відносини, інші можливості у порівнянні з відділами освіти райдержадміністрацій. Громади більш незалежні у своїй діяльності,  прийнятті рішень, – зазначила Тетяна Озерова. – Наприклад, директор може без погодження з відділами призначати заступника, тому що саме він формує кадровий склад.

– У громадах вчителі мають можливість і професійного росту, – додала начальник відділу освіти, культури,  молоді та спорту Смирновської сільської ради Більмацького району Ірина Сингур. – Вчитель, який працював у середній школі, має змогу викладати і в старших класах, підвищувати кваліфікацію, не боятися нових підходів у навчанні. Громади мають можливість залучати кращих вчителів, навіть з інших населених пунктів. Ми,  наприклад,  компенсуємо проїзд за рахунок бюджету ОТГ вчителькам, які їздять до нас за 25 км. Також змогли створити додаткові робочі місця в будинку культури, організували дві групи з дзюдо, діти грають у футбол і волейбол. Тепер і діти зайняті, і заклади не пустують. До того ж вдалося залучити додаткові кошти на опорну школу. Близько додатково залучених 5 млн грн вже вклали у розвиток школи.

– Якщо створена опорна школа, громада може розраховувати і на підтримку держави. На сьогодні виділяються кошти на обладнання навчальних кабінетів, з ДФРР – на реконструкцію закладів. Проте, – зауважує Тетяна Озерова, – громада  має визначитися, де буде розташована початкова школа, і вкладати кошти насамперед у неї, у тому числі на створення сприятливого освітнього простору. Це дуже важливо для дітей.

Особлива увага була приділена інклюзивній освіті, вирішенню проблем підвезення дітей та харчування в школах, а також можливостям залучення додаткового фінансування.

– Як один з варіантів додаткового фінансування – гранти від проектів міжнародної технічної допомоги, – розповіла Ольга Ставицька, заступник сільського голови Широківської сільської громади. – Спрямовані вони можуть бути як на інфраструктурні, так і на соціальні проекти.

Джерело: http://decentralization.gov.ua/news/7822?page=2

Переглядів: 49