РОЗЯСНЕННЯ ОРГАНАМ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЗМІН ДО  ЗАКОНОДАВСТВА (ПАЇ, ГОШОВА ОЦІНКА)

 

 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» від 10.07.2018 р. № 2498-VIII. (надалі – Закон №2498) врегульовує наступні практичні питання:

  1. Вирішує проблеми колективної власності на землю, а саме:

— визнати комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст землі колективної власності тих колективних сільськогосподарських підприємств, які ліквідовані;

— надати можливість загальним зборам членів колективних сільськогосподарських підприємств, паювання земель у яких завершилось, до 2020 року перерозподілити між собою (допаювати) залишок сільськогосподарських угідь та передати землі несільськогосподарського призначення до комунальної власності;

— встановити кінцевий строк виділення в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок;

— надати ОМС право тимчасового розпорядження землями колективної власності шляхом передачі їх в оренду до моменту державної реєстрації права власності на них;

надати ОМС з 2025 року право звертатись до суду із заявою про передачу до комунальної власності земельних ділянок колективної власності в порядку визнання майна безхазяйним (із встановленням права власників невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, які з поважних причин пропустили строк виділення їх в натурі (на місцевості), безоплатно одержати земельні ділянки із земель комунальної власності).

  1. Визначити масив земель сільськогосподарського призначення як об’єкт Державного земельного кадастру.
  1. Визначити порядок проведення інвентаризації масиву земель Державного земельного кадастру, в процесі якої буде здійснюватися:

— виправлення помилок Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок, які розташовані в межах масиву,

— формування земельних ділянок «невитребуваних паїв», земельних ділянок під польовими дорогами,

— внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі масиву земель сільськогосподарського призначення.

 

Слід зазначити, що Закон № 2498 містить норми, які безпосередньо стосуються правових можливостей ОМС у галузі земельних відносин.

 

По-перше.

Законом № 2498 передбачено надання ОМС додаткового земельного ресурсу у розпорядження.

 

Розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України2 доповнено пунктом 21, відповідно до якого з дня набрання чинності Законом № 2498 землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.

У свою чергу, було внесено зміни до ст. 7 Закону України від 05.06.2003 № 899-IV «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)»3. Оновленою редакцією частин другою та четвертою цієї статті передбачено, що проекти організації територій земельних часток (паїв) мають визначати земельні ділянки, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), а також земельних ділянок, що передаються у комунальну власність, їх цільове призначення, обмеження в їх використанні.

3 Далі за текстом — Закон № 899.

Як можна побачити, перелік земель, що передаються у комунальну власність, досить широкий. При цьому відповідні земельні ресурси є досить значними та стануть ОМС у нагоді для подальшого забезпечення потреб громади. Проте варто зауважити, що, наприклад, деградовані, малопродуктивні, техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя, що підлягають консервації, зможуть бути використані ОМС лише після відновлення належного їх стану. Законом № 2498 також внесено зміни до ст. 13 Закону № 899.

У свою чергу, було внесено зміни до Закону України від 05.06.2003 № 899-IV «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)»

Перш за все, на що слід звернути увагу це на те, що в оновленій редакції статті надано нормативно-правове визначення термінам «невитребувані земельні частки (паї)» та «нерозподілені земельні ділянки», які завжди були предметами дискусій та різноманітних спорів.

Нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Зі змісту ст. 13 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» районні державні адміністрації, які мали право розпоряджатись нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками, що розташовані за межами населених пунктів, з 01.01.2019 таке право втрачають, а ОМС, навпаки, отримують повноваження щодо передачі в оренду для використання за цільовим призначенням нерозподілених земельних ділянок, невитребуваних часток (паїв) після формування їх у земельні ділянки як в межах, так і за межами населених пунктів.

Також законом врегульовано порядок використання таких земельних ділянок.

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватись в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

Законом № 2498 (шляхом внесення змін у вищеназвану ст. 13 Закону № 899) також встановлено граничний строк оформлення права власності власником (його спадкоємцем) невитребуваної земельної частки (паю)  — 1 січня 2025 року.

Якщо до цього строку власник (його спадкоємець) не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.

Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.

  Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Розгляд заяви ОМС про визнання земельної ділянки безхазяйною здійснюється в порядку окремого провадження згідно з вимогами Цивільного процесуального кодексу України (ст. 329 — 333 відповідно).

Законом № 2498 шляхом внесення відповідних змін до Закону України від 11.12.2003 № 1378-IV4«Про оцінку земель»  надано ОМС додаткові повноваження у сфері оцінки землі

  Відповідно до ст. 23 Закону № 1378 технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Відтепер за Законом № 2498 визначено вичерпний перелік підстав для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок — її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади.

    Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація».

       Тож, ОМС отримали право самостійно визначати та затверджувати базу оподаткування для земельних ділянок при визначенні розміру земельного податку або орендної плати за землю, досліджувати відповідність технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормам чинного законодавства, що не може не вважатись позитивним для громад.

Грошова оцінка надається Відділом  (адмінпослуга)

 

Згідно  прийнятого  Закону № 2498 внесено нове.

 

Перше.

Розширено перелік об’єктів Державного земельного кадастру, визначивши таким об’єктом  «масив земель сільськогосподарського призначення».

    Відомості про масив земель сільськогосподарського призначення вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (ст. 21 Закону України від 07.07.2011 № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр»).

Окрім цього, інвентаризацію масиву земель сільськогосподарського призначення виокремлено в особливий вид інвентаризації земель.

За результатами проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення відомості про такий масив та про земельні ділянки, розташовані в ньому (у разі їх формування або за відсутності відомостей про них у Державному земельному кадастрі), вносяться до Державного земельного кадастру, про що замовник документації із землеустрою письмово повідомляє власників та користувачів земельних ділянок.

 

Відомості про масиви земель сільськогосподарського призначення надаються у формі витягу з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць.

 

 

Друге.

     ЗК доповнено ст. 371, якою вирішено кілька нагальних проблем:

  1. Урегульовано процедуру обміну земельних ділянок (у тому числі «підмораторних» земельних ділянок).

Власники земельних ділянок усіх форм власності, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення, можуть обмінюватися такими земельними ділянками.

Обмін (міна) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення, на іншу земельну ділянку, розташовану у цьому ж масиві, здійснюється лише у разі, якщо обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця між нормативними грошовими оцінками становить не більше як 10 відсотків.

  1. Надано можливість землевласникам та землекористувачам земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення, на період дії договору оренди обмінюватись належними їм правами користування земельними ділянками шляхом взаємного укладання між ними договорів оренди, суборенди відповідних ділянок, а також встановлено правила такого обміну (закріплені у новододаній ст. 82Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV «Про оренду землі»).
  2. Надано землевласникам (землекористувачам) переважне право на укладення договорів оренди в одному масиві земель.

Особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення (не менше 75 відсотків усіх земель масиву), має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, — на одержання їх у суборенду, за умови передачі у користування іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи.

     

 

 

Переглядів: 140